Walking in a winter wonderland

10 januari 2015 - Waterloo, Canada

Goedenavond allemaal, ik kan jullie dan nu eindelijk mededelen dat de winter in Canada officieel begonnen is. Vorige week toen ik terug kwam van New York had het al ligt gesneeuwd en gevroren maar afgelopen maandag begon de winter pas echt. De temperatuur heeft de afgelopen dagen overdag rond de -14 C gelegen, met als dieptepunt woensdag, toen was het -19 C. Overal op de universiteit hangen schermen met daarop de temperatuur, weersverwachting en de gevoelstemperatuur. Nu vind ik de gevoelstemperatuur altijd een beetje een vaag begrip, want voor de een kan het kouder aanvoelen dan voor de ander. De gevoelstemperatuur lag afgelopen woensdag in ieder geval rond de -29 C. Op zich is het nog best goed te doen, de luchtvochtigheid is een stuk lager met deze temperaturen dus heb je niet zo snel last van "waterkou". De kou trekt niet echt door in je kleren dus je hebt het eigenlijk alleen koud in je gezicht. Daarnaast heb ik ook meerdere lagen kleren over elkaar aan gedaan en mijn trainingsbroek onder mijn normale broek aangetrokken (om alle grappen voor te blijven zal ik ze zelf even maken: ja ik vul mijn broek).

Afgelopen week heb ik weer hard aan mijn project gewerkt. Het tweede onderdeel is nu bijna af. De deadline komt nu wel in zicht en ik moet nog beginnen aan het derde en laatste onderdeel. Ik ben bang dat ik dus misschien een beetje in tijdnood kom te zitten tegen het einde maar om dat te voorkomen ga ik in de weekenden iets meer aan mijn project doen. Het eerste onderdeel is naar de fabrikant gestuurd, die ontdekte helaas een inkeping die te klein was om te maken dus daar moet ik nu een alternatief voor zoeken. Ook kwamen ze met een suggestie voor een ander materiaal omdat ze dachten dat het staal dat ik had uitgekozen niet sterk genoeg was om het product goed te kunnen maken. Afgelopen donderdag ging ook leuk het brandalarm af in ons gebouw. Dat was even een WTF momentje en op de een of andere manier bleven de Chinezen op het kantoor ook heel bedenkelijk zitten. Ik ben dus opgestaan en naar buiten gelopen, waar de BHV'er al meteen tegen ons zei dat we onze jassen moesten pakken en naar het andere gebouw of naar buiten moesten lopen. Ik heb dus gekozen voor het andere gebouw bij de uitgang. Uiteindelijk ging het alarm na een kwartier uit en konden we weer terug naar ons kantoor, wat het nu uiteindelijk geweest is durf ik niet te zeggen.

Afgelopen maandag zijn er ook weer twee nieuwe Chinese studenten, een jongen en een meisje, op ons op kantoor gekomen. Ze zitten naast me en ik kan nu dus een beetje in de gaten houden wat die Chinezen zo op een dag doen. Het meisje studeert Industrial Design en zit de hele dag schetsen van auto's te maken. Op zich kan ze goed tekenen en ziet het er heel goed uit, maar dit is het enige wat ze aan het doen is de hele dag en ik heb eigenlijk geen flauw idee waarvoor het is en wat ze ermee opschiet. Bij de jongen krijg ik ook niet echt de indruk dat hij druk bezig is. De helft van de tijd is hij met een paar andere Chinezen ergens naar toe en de andere helft van de tijd zit hij of een pdf'je te lezen of iets anders te doen. Ik dacht altijd dat de Chinese cultuur een hele erge werkcultuur was, maar als ik naar de Chinezen bij mij op kantoor kijk krijg ik die indruk niet.

Gisterenavond ben ik, zoals elke vrijdagavond, weer naar Chainsaw geweest om daar weer gezellig een pilsje te vatten. Normaal ging ik lopend terug naar mijn kamer maar daar vond ik het nu te koud voor. Ik kwam erachter dat Rahul, een van de Indiase studenten die ook elke vrijdag met ons meedrinkt, letterlijk bij mij om de hoek woont. Nooit geweten...... Dat kwam in ieder geval goed uit want dan konden we, samen met nog twee andere studenten die bij ons in de buurt wonen, een taxi delen. Eenmaal aangekomen in de straat vroeg Rahul of we bij hem nog wat kwamen drinken, hij had een fles Schotse whiskey gekocht op het vliegveld en hij vroeg of wij daar zin in hadden. Tegen whiskey zeg ik nooit nee dus we zijn nog met z'n vieren wezen afterpartien bij Rahul. De whiskey smaakte goed en Rahul had wat Indiase snacks op tafel gezet. Een daarvan was gedroogde rijst met sterke kruiden eronderdoor. Natuurlijk moest ik dit proberen maar ik begon wel met een klein beetje. Ik moet zeggen dat het best lekker was maar man wat was dat pittig zeg. Een beetje sambal op m'n dürum ben ik niet vies van maar dat is niks vergeleken met die snacks van Rahul.

Ondanks dat ik afgelopen week niet gek veel gedaan heb, heb ik toch weer aardig wat op papier weten te zetten. Dat is het nadeel van de sneeuw en kou helaas, het beperkt je wel in je activiteiten buiten school. Wat me opvalt is dat je nu ook veel minder mensen buiten op straat ziet, zelfs het aantal auto's dat ik zie rijden is veel minder.

Tot volgende week,

Maikel

1. Pap en mam:
    11 januari 2015
    Hoi Maikel, koud he! Tsonge, -19 overdag. En wat een pak sneeuw. Wat is het goed dat je al je dagtochten en New York al gehad hebt he. Ik hoop dat het eerste onderdeel nog op tijd af is door de fabrikant voordat je naar huis komt zodat je het uiteindelijke resultaat nog kan zien. Gezellig verhaal weer en heel leuke foto's. Groetjes van ons!
  2. Frans & gerda:
    11 januari 2015
    Winter wonderland, koud he, wel mooi al die sneeuw en zoals je het zelf al aan geeft, je kunt je er op kleden. Hier is het vooral veel wind en regen, ook niet fijn, maar we doen het er maar mee. veel succes met je opdracht en we zullen mee duimen draaien dat alles optijd af is, zou wel mooi voor je zijn, niet dan :-) groetjes van ons
  3. Maikel:
    13 januari 2015
    Dankjewel allemaal, gelukkig gaat de temperatuur na vandaag weer wat omhoog. Met het project komt het ook wel goed!
    Groetjes!
  4. Willy:
    14 januari 2015
    Ff doorwerken dus! Zo te lezen heeft een van de chinezen vast wel tijd om je te helpen ;)
    Binnenkort kunnen we weer met zn alle dürum eten die niet al te pittig is!
    Veel plezier nog!
  5. Maikel:
    15 januari 2015
    Heuj Willy, misschien geen verkeerd idee idd. Ik zal eens vragen of ze interesse hebben in een vet project.
    We zullen over drie weken na de repetitie weer eens wat kebab halen.
    De groeten aan Max
  6. Willy:
    16 januari 2015
    Ik denk dat ik Max maar eens een keer meeneem om die lekkere kleffe hap te kanen! Die lekkele loempia's komen ons de keel uit!
  7. Wim van der Zande:
    24 januari 2015
    Hallo Maikel,

Alles goed daar ? Al veel beleefd en gezien sinds je bent vertrokken uit NL. Ik dacht oh ja ik moet nog 'n stukje schrijven voor de volgende L'uf story (je wordt bedankt ;-)) toen dacht ik hoe zou het met Maikel zijn ? Volgens mij heb je het daar naar je zin, 'n mooie leer- en levenservaring ook natuurlijk. Het gaat jou goed daar, tot ziens weer in Zilst
  8. Maikel:
    24 januari 2015
    Hoi Wim,

Bedankt! Ja ik dacht Wim kan zo mooi vertellen, dan kan hij ook vast heel mooi schrijven ;). Met mij gaat het hier heel goed, de tijd vliegt voorbij en dat betekent meestal dat je het naar je zin hebt. Het is inderdaad een hele mooie ervaring! Hoe gaat het met jou? Eind volgende week vlieg ik alweer terug dus over anderhalve week zit ik gewoon weer naast je bij de repetitie.

Groetjes