Kom pak je lasso maar
2 november 2014 - Waterloo, Canada
Een hele goede avond allemaal,
Zoals beloofd, een nieuw reisverslag op zondagavond, maar dan wel zondagavond in Canada. Gisteren was het dan eindelijk zover, mijn reis naar Canada kon beginnen. Gisterenochtend om kwart voor negen vertrokken we naar Schiphol, mijn vlucht vertrok pas om half twee en ik hoefde pas om twaalf uur te boarden dus nadat ik m'n koffers in had geleverd konden we nog even wat gaan eten en drinken in het restaurant. Rond half twaalf besloot ik dat het tijd was om door de paspoortcontrole te gaan en heb ik afscheid van mijn ouders en zusje genomen. Vervolgens ben ik meteen naar de gate gelopen en heb ik daar gewacht totdat we konden gaan boarden.
Het vliegtuig kwam iets later aan bij de gate waardoor we ook iets later konden vertrekken. De vlucht zelf viel me alles behalve tegen. Helaas zat er een oude man voor me die het zichzelf graag gemakkelijk maakte door de hele vlucht zijn rugleuning naar achteren te houden. Voor de rest had ik niks te klagen, het personeel was vriendelijk, het eten was gratis en we waren op tijd geland. Hoe toepasselijker kan je je Amerikaanse reis beginnen door tijdens de vlucht naast een cowboy te zitten. Om even aan te geven, de man had een cowboyhoed, paardenstaart, cowboybaard en een geruite bloes aan. Ik heb hem niet veel gesproken want hij zat de helft van de tijd met zijn ogen dicht en ik was met m'n tablet bezig.
Toen het vliegtuig eenmaal geland was, was het tijd om door de douane te gaan. Dit was geen probleem, ik moest even uitleggen wat ik in Canada kom doen en ik moest bewijzen dat ik ook weer terug ga. Toen ik eenmaal m'n bagage opgehaald had ben ik naar de balie gelopen waar de chauffeur van de shuttlebus mij op zou komen halen. De chauffeur was heel vriendelijk, tijdens de rit naar Waterloo heeft hij me van alles uitgelegd over de omgeving. Eenmaal aangekomen bij het hostel in Willow street, deed Sally de deur open. Sally verblijft gedurende een aantal maanden bij Maria en studeert aan de andere universiteit in Waterloo (ja er zijn er 2!!). Maria kwam even later thuis.
Gisterenavond was er in Kitchener, de stad aangrenzend aan Waterloo, een of ander artistiek festival gaande. Maria moest dansen op dit festival en Sally en Max gingen kijken. Sally en Maria vroegen of ik meeging. Ondanks dat ik best moe was van de reis en het in Nederland al middernacht was, ben ik toch meegegaan. Rond een uur of acht zijn we met de bus naar Kitchener gegaan waar ik een uur later ook Max weer voor het eerst tegen kwam. Daar hebben we wat bijgepraat en met Sally naar de dansuitvoering van Maria gekeken. Voordat Maria op moest treden stond er een Mexicaans bandje te spelen en dat klonk verrassend goed. Daarna zijn we verder Kitchener ingetrokken om naar wat live muziek te luisteren en wat kunst te zien. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet kunstzinnig aangelegd ben dus ik kon ook niet alles even goed begrijpen. Uiteindelijk zijn we om half een 's nachts met de bus weer terug naar Waterloo gegaan en kon ik, na een dag van bijna 24 uur, in m'n nest kruipen.
Gisteren was het al donker toen ik aan kwam in Waterloo dus vandaag kon ik mooi de stad gaan verkennen. Na eerst met het thuisfront geskypet te hebben, ben ik boodschappen gaan doen, ik heb wat fruit, drinken en avondeten gekocht. Willow street ligt dicht bij het stadscentrum dus daar kon ik te voet naar toe. In het begin van de middag ben ik met de bus naar de kamer van Max gegaan, die ik over 2 weken overneem. De kamer zag er netjes uit maar het huis zelf is nog een beetje kaal. Ik kijk er wel naar uit om op de kamer te zitten, dan heb je toch meer het idee dat je een eigen plek hebt. Vervolgens ben ik samen met Max een fiets gaan kopen. Max kende nog iemand die onder andere gebruikte fietsen verkocht en daar heeft hij hem zelf ook gehaald. De man had een aantal fietsen in zijn garage staan (vraag me niet hoe hij eraan is gekomen) en voor 80 dollar kon ik er een meenemen.Vervolgens ben ik terug gefietst en heb ik bij de Wallmart een slot gekocht.
Morgen word mijn eerste stagedag op de University of Waterloo. Als eerste moet ik mijn IDcard van de universiteit ophalen en een verzekering afsluiten. Daarna ga ik naar het Engineering gebouw waar ik mijn bureau en computer toegewezen krijg. Mijn begeleider, professor Khajepour, zit de komende twee weken in China en heeft mij de contactgegevens van twee PhD studenten gegevens die ook aan dit project werken. Ik heb de studenten vrijdag al gemaild maar nog steeds geen reactie gehad, dus ik ben benieuwd of ik ze morgen gevonden krijg. Op dit moment weet ik wel waar het project over gaat maar nog niet wat mijn taak is. Aankomend weekend ga ik denk ik een dagje naar Toronto, ff lekker de toerist uithangen. Ivo (medestudent aan de TU) zit daar nu ook voor stage dus als hij tijd heeft kunnen we wat afspreken.
Zo het is weer een lang verhaal geworden. Ik ga nog even bankhangen en dan naar bed. Mijn volgende verslag zal eind deze week verschijnen. Slaap lekker!!


veel plezier in Waterloo, geniet van je tijd. Gebruik je tijd ook veral om te beleven hoe canada is en nieuwe mensen te leren kennen. Dat is ook wat de proffesors nadrukkelijk zeggen, het gaat vooral om de ervaring. Je tijd daar is zo voorbij. Mijn stage trip zit er helaas al weer op, terug naar het natte nederland.
groetjes
Frans
Dankjewel, dat gaat wel goed komen ;).
Jammer dat het er voor jou alweer op zit, ik heb je gevolgd op jouw reisblog en ik heb wel de indruk gekregen dat je het heel erg naar je zin hebt gehad! Nog heel veel plezier in Chicago en veel succes met het afronden van je stage!
Groeten,
Maikel
Op zich is het hier best wel anders, het is veel multicultureler en iedereen is heel vriendelijk. Er is veel minder hoogbouw dan in Nederland en de gebouwen liggen (zoals verwacht) veel meer gespreid.
Groetjes van de buurtjes!!! (Het is zooooo stil hiernaast)
@ Ome John en tante Wiesje, mijn eerste week is goed bevallen. Ik ga nu een nieuw verslag schrijven over de eerste week!!